Els controls d’accés al joc tenen per objectiu la protecció de col·lectius vulnerables, en especial els menors d’edat i els inscrits al Registre General d’Interdiccions d’Accés al Joc (RGIAJ). Com que tots dos col·lectius no poden accedir a jocs d’atzar, ja sigui per imperatiu legal, ja sigui per qüestió de salut pública o ja sigui per l’exercici d’una decisió individual, perquè una persona pugui accedir a qualsevol joc en línia és obligatori per als operadors fer un procés previ de verificació de la identificació del jugador i utilitzar mecanismes d’acreditació segurs. La DGOJ posa a disposició dels operadors de joc on-line els mitjans necessaris per fer de manera electrònica ambdues comprovacions:
Als efectes de facilitar als operadors la comprovació de la identitat dels participants, la DGOJ facilita a aquells un sistema de verificació d’identitat, basat en les dades contingudes al registre del Ministeri de l’Interior, que permet la verificació en temps real de les dades dels sol·licitants que facin servir per a la seva identificació el document nacional d’identitat (DNI) o el número d’identificació d’estrangers (NIE):
|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Peticions de verificació |
1.700.000 | 2.433.820 | 2.642.095 | 3.960.035 | 3.925.557 | 3.808.309 |
Peticions de verificació positives |
42,5 % | 58,24 % | 68,52 % | 84,71 % | 73,71 % | 76,94 % |
Increment any anterior |
8,56 % | 49,88 % | 3 % | -3 % |
Quant al nombre de consultes per part dels operadors de joc en relació amb l’ús del servei de verificació anterior o dels mitjans electrònics habilitats per a l’ús de la seu electrònica:
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Bústia de suport als operadors | 303 | 268 | 193 |
Bústia seu electrònica/incidències | 289 | 140 | 156 |
Consultes telefòniques | 72 | ||
Total | 592 | 408 | 421 |
D’altra banda, abans de permetre a un usuari l’accés al joc on-line l’operador de joc està obligat a comprovar la seva possible inscripció al RGIAJ, dependent de la DGOJ, que s’encarrega del seu funcionament i control. Aquest registre, en el qual es pot inscriure a petició pròpia o bé per resolució judicial, permet excloure la participació en els jocs que requereixin aquesta comprovació (tant no presencials com presencials) a tot el territori nacional. La inscripció en el RGIAJ es pot fer a través de la utilització d’un formulari presencial presentat en un registre públic de qualsevol Administració pública o a la mateixa seu electrònica de la DGOJ, i té efectes immediats quan es fa a través d’aquest mitjà. Per a informació detallada sobre el RGIAJ pot consultar la secció dedicada a aquest efecte al web de la Direcció General.
L’evolució de les inscripcions al registre esmentat es pot consultar al gràfic següent, que mostra a continuació l’evolució del nombre d’altes:
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Total d’altes |
1.270 |
2.060 |
2.352 |
2.874 |
3.563 |
4.528 |
La distribució dels registres actius segons la comunitat autònoma d’origen es pot veure al gràfic següent i a la taula adjunta:
(premi a la imatge per visualitzar-la a mida completa)
CA | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Andalusia | 29,46 | 29,79 | 29,83 | 29,70 | 29,38 | 28,37 |
Aragó | 9,11 | 9,22 | 9,24 | 9,25 | 9,33 | 9,44 |
Astúries, Principat de | 1,11 | 1,09 | 1,23 | 1,36 | 1,50 | 1,57 |
Balears, Illes | 1,40 | 1,41 | 1,40 | 1,41 | 1,44 | 1,43 |
Canàries | 1,83 | 1,83 | 1,78 | 1,75 | 1,77 | 1,87 |
Cantàbria | 0,66 | 0,63 | 0,63 | 0,62 | 0,62 | 0,63 |
Castella-la Manxa | 1,92 | 1,96 | 2,00 | 2,10 | 2,43 | 2,96 |
Castella i Lleó | 5,33 | 5,49 | 5,58 | 5,63 | 5,60 | 5,70 |
Catalunya | 8,20 | 8,00 | 7,78 | 7,67 | 7,68 | 7,70 |
Ceuta | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,18 | 0,18 |
Comunitat Valenciana | 5,28 | 5,15 | 5,23 | 5,42 | 5,62 | 5,77 |
Extremadura | 2,61 | 2,69 | 2,77 | 2,78 | 2,82 | 2,95 |
Galícia | 1,63 | 1,77 | 1,88 | 2,11 | 2,25 | 2,41 |
Madrid, Comunitat de | 19,65 | 19,46 | 19,35 | 19,09 | 18,86 | 18,45 |
Melilla | 0,11 | 0,11 | 0,10 | 0,15 | 0,16 | 0,19 |
Múrcia, Regió de | 2,83 | 2,79 | 2,73 | 2,72 | 2,66 | 2,96 |
Navarra, Comunitat Foral de | 0,67 | 0,68 | 0,72 | 0,72 | 0,74 | 0,77 |
País Basc | 1,71 | 1,65 | 1,77 | 1,81 | 1,74 | 1,75 |
Rioja, La | 0,42 | 0,44 | 0,49 | 0,51 | 0,55 | 0,60 |
Sense dades de la CA | 5,91 | 5,68 | 5,33 | 5,04 | 4,67 | 4,30 |
La distribució de les inscripcions segons la comunitat autònoma detallada a les sol·licituds d’inscripció corresponents es pot veure al gràfic següent i a la taula adjunta:
(premi a la imatge per visualitzar-la a mida completa)
CA | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Andalusia | 12,51 | 29,81 | 27,38 | 24,84 | 24,02 | 16,87 |
Aragó | 11,64 | 10,19 | 9,23 | 10,16 | 10,92 | 11,20 |
Astúries, Principat de | 2,12 | 1,36 | 3,49 | 2,99 | 3,12 | 2,65 |
Balears, Illes | 1,34 | 1,21 | 1,15 | 1,36 | 1,60 | 1,48 |
Canàries | 1,89 | 1,80 | 1,32 | 1,46 | 2,19 | 2,89 |
Cantàbria | 1,18 | 0,24 | 0,64 | 0,45 | 0,56 | 0,77 |
Castella-la Manxa | 5,19 | 3,01 | 2,89 | 3,83 | 5,87 | 8,11 |
Castella i Lleó | 4,72 | 8,35 | 7,19 | 6,51 | 5,98 | 6,65 |
Catalunya | 3,46 | 4,08 | 4,72 | 6,09 | 7,30 | 7,64 |
Ceuta | 0,16 | 0,10 | 0,21 | 0,21 | 0,45 | 0,22 |
Comunitat Valenciana | 8,73 | 6,65 | 7,78 | 8,84 | 9,01 | 8,83 |
Extremadura | 6,14 | 4,03 | 3,95 | 3,17 | 3,06 | 3,84 |
Galícia | 5,35 | 3,83 | 3,61 | 4,84 | 3,73 | 3,62 |
Madrid, Comunitat de | 21,72 | 14,27 | 16,88 | 14,93 | 15,10 | 14,42 |
Melilla | 0,79 | 0,39 | 0,17 | 0,73 | 0,39 | 0,46 |
Múrcia, Regió de | 3,54 | 2,91 | 2,42 | 3,10 | 2,53 | 5,43 |
Navarra, Comunitat Foral de | 1,57 | 1,17 | 1,28 | 1,08 | 1,12 | 1,06 |
País Basc | 4,41 | 4,76 | 4,38 | 3,31 | 1,43 | 2,01 |
Rioja, La | 2,40 | 1,12 | 1,11 | 1,36 | 1,32 | 1,17 |
Sense dades de la CA | 1,10 | 0,73 | 0,21 | 0,77 | 0,31 | 0,66 |
Quant a la distribució per sexes i edats, els resultats acumulats històrics són els següents:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Homes | 74,20 % | 73,35 % | 75,93 % | 78,58 % | 80,49 % | 82,34 % |
Dones | 25,80 % | 26,65 % | 24,07 % | 21,42 % | 19,51 % | 17,66 % |
Les dades més rellevants sobre aquells que es tornen a inscriure al RGIAJ, i en concret el temps en què la inscripció anterior va ser vigent previ a la nova sol·licitud, així com el temps que va transcórrer entre la sol·licitud de baixa i la nova sol·licitud d’inscripció són els següents:
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentatge d’altes reincidents sobre el total d’altes de l’exercici |
9,21 |
8,69 |
8,80 |
9,53 |
9,63 |
9,78 |
Quant a l’anàlisi en relació amb l’edat o el sexe dels reincidents, trobem les dades següents:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Homes | 64,10 % | 58,66 % | 68,60 % | 74,45 % | 78,43 % | 76,98 % |
Dones | 35,90 % | 41,34 % | 31,47 % | 25,55 % | 21,57 % | 23,02 % |
L’evolució de les sol·licituds de baixa per a cada un dels exercicis es pot consultar al gràfic següent:
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Total baixes |
662 |
750 |
640 |
841 |
972 |
1.159 |
La distribució de les baixes segons la comunitat autònoma detallada a les sol·licituds de baixa corresponents es pot veure al gràfic següent i a la taula adjunta:
(premi a la imatge per visualitzar-la a mida completa)
CA | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Andalusia | 23,56 | 16,4 | 18,91 | 18,19 | 21,5 | 16,13 |
Aragó | 12,24 | 7,33 | 8,13 | 12,01 | 12,24 | 12,68 |
Astúries, Principat de | 2,72 | 2,40 | 2,66 | 2,02 | 2,26 | 3,45 |
Balears, Illes | 0,91 | 0,53 | 0,78 | 0,83 | 0,82 | 1,90 |
Canàries | 3,78 | 1,73 | 2,34 | 2,26 | 2,57 | 2,50 |
Cantàbria | 0,15 | 0,67 | 0,63 | 0,71 | 0,21 | 0,86 |
Castella-la Manxa | 2,57 | 3,20 | 3,13 | 3,92 | 3,19 | 5,87 |
Castella i Lleó | 6,34 | 6,80 | 7,50 | 6,90 | 8,13 | 6,21 |
Catalunya | 4,23 | 5,60 | 7,19 | 6,42 | 6,07 | 6,82 |
Ceuta | 0,00 | 0,40 | 0,31 | 0,36 | 0,51 | 0,26 |
Comunitat Valenciana | 13,44 | 14,53 | 10,94 | 9,39 | 11,01 | 12,60 |
Extremadura | 2,57 | 3,07 | 3,13 | 3,69 | 2,16 | 2,42 |
Galícia | 2,42 | 2,13 | 2,34 | 2,50 | 2,57 | 1,98 |
Madrid, Comunitat de | 13,29 | 12,93 | 16,25 | 15,10 | 13,58 | 15,96 |
Melilla | 0,76 | 0,93 | 0,94 | 0,12 | 0,51 | 0,35 |
Múrcia, Regió de | 3,63 | 4,67 | 4,38 | 4,16 | 4,22 | 2,93 |
Navarra, Comunitat Foral de | 1,96 | 1,47 | 0,94 | 1,66 | 1,34 | 1,12 |
País Basc | 3,63 | 12,4 | 5,47 | 5,35 | 3,19 | 2,50 |
Rioja, La | 1,21 | 1,33 | 0,47 | 2,50 | 1,75 | 1,38 |
Sense dades de la CA | 0,60 | 1,47 | 3,59 | 1,90 | 2,16 | 2,07 |
En relació amb les dades més rellevants sobre aquestes sol·licituds de baixa i, en concret, el temps en què la inscripció va ser vigent:
Quant a l’anàlisi en relació amb el sexe o l’edat dels sol·licitants de baixa, trobem les dades següents:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Homes | 68,43% | 62,40% | 70,78% | 70,51% | 75,21% | 76,90% |
Dones | 31,57% | 37,60% | 29,22% | 29,49% | 24,79% | 23,10% |