Per a informació tècnica específica sobre les activitats de supervisió i control pot consultar la secció dedicada a aquesta matèria al web de la Direcció General.
Correspon a la DGOJ vetllar per la integritat, seguretat, fiabilitat i transparència de les operacions de joc, així com pel compliment de la normativa vigent i de les condicions establertes per a l’explotació de les activitats de joc. En el compliment de la seva missió, les línies d’actuació bàsiques per al control de l’activitat de joc són les següents:
La DGOJ, en la seva funció d’inspecció, ha de vigilar, auditar i controlar tots els aspectes i estàndards administratius, econòmics, procedimentals, tècnics, informàtics, telemàtics i de documentació, relatius al desenvolupament de les activitats de joc. La supervisió i el control dels jocs es fonamenta en les activitats següents:
El monitoratge de les activitats de joc es basa principalment en l’anàlisi de la informació sobre les transaccions de joc obtinguda de diverses fonts:
Per aconseguir la màxima eficàcia del sistema d’informació de la DGOJ és fonamental la integritat i la qualitat de les dades. A aquest efecte, cada any es posa en marxa un pla específic de control de qualitat de la dada a fi de garantir la completesa i la fiabilitat de la informació reportada pels operadors. El resum de les actuacions efectuades es recull a la taula següent.
Actuacions | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Comunicacions efectuades als operadors | 870 | 933 |
Incidències obertes als operadors | 1.169 | 953 |
Incidències tancades | 728 | 570 |
Consultes respostes als operadors | 50 | 60 |
Durant el 2017 es van produir les circumstàncies següents de caràcter excepcional en l’àrea de qualitat de les dades de l’SCI:
L’anàlisi i el tractament de la informació sobre les transaccions de joc permet el monitoratge permanent del compliment de determinats requisits relatius a la protecció dels jugadors que són considerats especialment crítics com ara els procediments posats en marxa pels operadors per a la verificació de la identitat dels participants, els mecanismes de control d’accés per impedir la participació de persones que el tenen prohibit com els menors i persones inscrites en el registre de prohibits, i també el desenvolupament d’una activitat de joc responsable.
El 2017 s’han incorporat nous controls extensius destinats a monitorar els aspectes següents:
Completen la supervisió permanent les actuacions de revisió de les plataformes de joc dels operadors nous. Cada vegada que un operador inicia una activitat o comercialitza una nova llicència singular es posa en marxa un procediment de revisió ad hoc del sistema tècnic de joc de l’operador basat en un enfocament orientat als riscos.
Joc il·legal | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|
Revisions de llicències generals | 7 | 1 | 8 |
Revisions de llicències singulars | 29 | 4 | 33 |
Com a conseqüència d’aquestes actuacions de supervisió, els requeriments d’informació i comunicacions efectuats als operadors són els següents:
Incidències | 2017 |
---|---|
Control de registre d’usuaris (duplicats, mal identificats, comptes de joc sense registre d’usuari) |
8 |
Control de prohibits | 26 |
Control de menors | 21 |
Superació de límits de dipòsits | 18 |
Superació de límits de despesa en la sessió de màquines d’atzar | 20 |
Períodes d’ampliació dels límits de dipòsits | 5 |
Revisió del funcionament del registre d’usuari a nous operadors i dels límits de sessió en nous jocs de màquines d’atzar |
5 |
Control del funcionament correcte del bingo | 5 |
S’han rebut les denúncies següents relatives a operadors amb títol habilitant:
Motivos | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|
Bloqueig de comptes i suspensions cautelars | 7 | 13 | 4 | 22 | 46 |
Canvi de quota, anul·lació d’aposta o impagament de premis | 15 | 41 | 17 | 21 | 94 |
Prohibicions subjectives | 2 | 3 | 4 | 8 | 17 |
Bons i publicitat | 3 | 13 | 5 | 6 | 27 |
Límits de dipòsits i apostes | 1 | 2 | 3 | 5 | 11 |
Manipulació de sistemes | 4 | 4 | |||
Informació al jugador | 1 | 3 | 1 | 3 | 8 |
No aleatorietat del joc | 2 | 3 | 3 | 8 | |
Mitjans de pagament | 4 | 4 | |||
Redirecció al ".com" | 1 | 1 | |||
Denúncia contra diversos operadors | 3 | 1 | 4 | ||
Uns altres | 3 | 1 | 4 | ||
Total | 32 | 82 | 42 | 72 | 228 |
El detall de les denúncies des de l’inici del mercat regulat es recull en el quadre següent:
Denúncies | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Denúncies rebudes | 10 | 39 | 32 | 83 | 40 | 72 | 277 |
Arxivades | 10 | 16 | 26 | 54 | 74 | 63 | 243 |
En investigació prèvia | 23 | 29 | 58 | 24 | 33 | 33 |
Quant als resultats de les denúncies rebudes i els processos propis de supervisió permanent dels operadors, en el quadre següent es recull el detall des de l’inici del mercat regulat:
Procediments | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Expedients de comprovació iniciats | 7 | 33 | 9 | 21 | 7 | 11 | 88 |
Expedients arxivats | 10 | 2 | 8 | 4 | 2 | 26 | |
Propostes d’inici de procediment sancionador | 17 | 13 | 7 | 5 | 2 | 44 |
Els operadors han d’utilitzar equips i programari de joc degudament homologats. L’homologació dels sistemes tècnics de joc es basa en informes de certificació d’adequació dels sistemes tècnics emesos per laboratoris especialitzats en la certificació de la funcionalitat del programari de joc i per entitats especialitzades en auditoria de seguretat informàtica prèviament designades per la DGOJ.
L’homologació inicial dels sistemes es fa en el marc del procediment d’atorgament de llicències generals i singulars.
Indicadors | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nre. de sol·licituds d’homologació | 271 | 9 | 10 | 94 | 12 | 14 | 410 |
Nombre d’homologacions concedides (per llicència) | 276 | 8 | 46 | 57 | 12 | 399 | |
Nombre d’homologacions denegades (per llicència) | 4 | 2 | 1 | 7 | |||
Nombre d’homologacions en curs (per llicència) | 271 | 48 | 2 | 2 | 325 |
A partir de l’homologació inicial, l’homologació dels sistemes tècnics de joc es manté mitjançant l’autorització prèvia dels canvis substancials en elements crítics, els informes trimestrals de canvis i les auditories que cal efectuar cada dos anys.
Sol·licituds | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Jocs nous | 78 | 127 |
Nou proveïdor de SW de joc | 6 | 27 |
Ruleta en viu | 3 | 12 |
Migració de plataforma | 10 | |
Canals de participació | 10 | 9 |
Canvi més gran de versió | 4 | 5 |
CPD | 3 | 5 |
Mètodes de pagament | 3 | |
D’altres | 13 | 7 |
Total | 117 | 205 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Resolucions favorables d’autorització de gestió de canvi substancial | 42 | 44 | 35 | 107 | 195 |
Resolucions denegades d’autorització de gestió de canvi substancial | 8 | 5 | 6 | 4 | 6 |
D’altra banda, durant el primer trimestre del 2015 es va definir el contingut del marc d’auditoria biennal obligatòria per als operadors de joc, cosa que va quedar reflectida a través de la publicació d’una nota tècnica l’1 d’abril de 2015.
2015 | 2016 | 2017 | Total | |
---|---|---|---|---|
Nre. de consultes | 132 | 57 | 80 | 212 |
Com a conseqüència de la promulgació de la LRJ i de la concessió de títols habilitants als operadors de joc el juny del 2012, els llocs web operats per entitats que no haguessin obtingut títol habilitant a Espanya han de cessar l’activitat al territori espanyol.
A fi de detectar possibles incompliments en la implementació del cessament esmentat d’activitats i de preservar el marc legal establert, la DGOJ desenvolupa diverses actuacions que tendeixen a erradicar les activitats de joc on-line efectuades sense títol habilitant al mercat espanyol. Les actuacions esmentades giren a l’entorn de dos grans eixos que donen continuïtat a l’estratègia establerta l’any 2013:
Una de les actuacions principals en relació amb les activitats de joc sense títol habilitant és la formació d’un cens de llocs web que siguin accessibles per a jugadors connectats des del territori espanyol a fi d’identificar tota l’oferta de joc no autoritzat, conèixer l’abast de l’esmentada oferta i el posicionament de mercat. Al cens esmentat s’integra la informació referida a l’operador del lloc web, la naturalesa de l’activitat oferta i la seva inclusió o no en l’àmbit d’aplicació de la LRJ, l’índex de posicionament al mercat de joc on-line (índex Alexa), els idiomes vehiculars del lloc web (en particular l’idioma espanyol) i l’admissió o no de jugadors des del territori espanyol (s’identifiquin, o no, com a residents a Espanya).
A més, una vegada s’ha censat un lloc web, aquest és objecte d’un seguiment periòdic a fi de constatar la seva activitat a Espanya i, si escau, l’inici d’un expedient d’informació prèvia.
L’elaboració del cens és una actuació molt dinàmica, objecte de constants afegiments i modificacions, que allotja una llista dinàmica de llocs web que actualment no són operatius, com a resultat de les actuacions inspectores efectuades que es ressenyen a continuació o pel mateix esdevenir comercial d’aquestes.
Webs tancades | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|
Sense obertura d’expedient per la DGOJ | 104 | 184 | 234 | 91 | 255 | 839 |
Amb obertura d’expedient per la DGOJ | 13 | 28 | 35 | 46 | 16 | 132 |
Total | 117 | 212 | 269 | 137 | 271 | 961 |
Quan un lloc web és objecte de denúncia, queixa o reclamació, o bé per part d’un usuari, o bé per part de qualsevol ciutadà o organització interessada en el funcionament legal, segur i responsable del mercat de joc on-line a Espanya; així com quan les activitats de control del cens de llocs web de joc il·legal posen de manifest la rellevància al mercat del joc espanyol de l’activitat efectuada per un determinat lloc web que no té un títol habilitant, s’inicia un procediment d’actuacions d’informació prèvia. El procediment esmentat consta de les etapes principals següents:
El detall dels expedients d’informació prèvia des de l’inici del mercat regulat es recull al quadre següent:
Joc il·legal | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Expedients iniciats | 17 | 50 | 49 | 30 | 24 | 11 | 181 |
Propostes d’inici de procediment sancionador | 17 | 16 | 20 | 20 | 13 | 16 | 102 |
Acords d’arxivament | 4 | 13 | 3 | 6 | 3 | 29 |
En les 16 propostes d’inici de procediment sancionador, s’han englobat un total de 17 portals web de joc il·legal.
Encara que és molt difícil la quantificació del volum de joc il·legal, ja que ens trobem en un mercat on-line que, per la seva pròpia naturalesa, és un entorn summament ampli i dinàmic, la DGOJ ha fet des del primer moment una tasca d’inspecció permanent centrada inicialment als webs de més rellevància en l’àmbit d’internet (utilitzant l’índex Alexa com a referència) i les que han estat objecte de denúncia per part d’usuaris, operadors o associacions de joc, i els resultats obtinguts posen de manifest que la lluita contra el joc il·legal està obtenint una resposta positiva, amb un alt grau d’efectivitat entre els operadors de l’espai europeu, encara que no tant respecte als que s’ubiquen en altres territoris.
L’activitat inspectora és una activitat que continua i evoluciona en el temps i que està sent complementada amb el bloqueig de pàgines web que efectuen els operadors d’accés a la xarxa.
Addicionalment, en l’àmbit del suport a l’activitat sancionadora s’han fet les actuacions següents:
Activitat sancionadora | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|
Actes de verificació d’interrupció de la comercialització de l’activitat de joc per part de l’operador |
35 | 10 | 8 | 53 |
Informes de verificació del bloqueig d’accés als portals web en els proveïdors de serveis de la informació |
2 | 3 | 2 | 7 |
L’activitat de seguiment i control dels jocs de loteria inclou la investigació i persecució de les activitats de comercialització o participació en la comercialització dels jocs de loteries subjectes a reserva a Espanya sense comptar amb l’autorització de l’operador designat (SELAE o l’ONCE) i de les activitats d’organització o explotació d’activitats de joc que infringeixin el principi de reserva que estableix l’article 4 de la LRJ.
Pel que fa a la comercialització de loteries no autoritzades, el nombre de denúncies i expedients realitzats es recull a la taula següent:
Loteries no autoritzades | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Denúncies rebudes | 12 | 31 | 31 | 43 | 16 | 20 | 153 |
Expedients iniciats | 9 | 17 | 13 | 7 | 2 | 1 | 49 |
Propostes d’inici de procediment sancionador | 1 | 7 | 1 | 9 |
Pel que fa a l’organització de jocs de loteries que infringeixen el principi de reserva, l’activitat duta a terme es recull a la taula següent:
Realització d’activitats | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Denúncies rebudes | 8 | 22 | 51 | 44 | 15 | 6 | 146 |
Expedients iniciats | 1 | 4 | 4 | 2 | 1 | 12 | |
Propostes d’inici de procediment sancionador | 1 | 1 | 3 | 5 |
L’abril del 2017, la DGOJ va crear el Servei d’Investigació Global del Mercat d’Apostes (SIGMA) a fi de col·laborar en la prevenció i control del frau, en particular en la lluita contra el falseig de partits, la protecció de la integritat de l’esport i l’ètica esportiva i la integritat als mercats d’apostes. Les funcions del SIGMA són les següents:
Actuacions | 2016 | 2017 | Total |
---|---|---|---|
Requeriment de les FCSE | 4 | 18 | 22 |
Peticions d’informació complementària de les FCSE | 2 | 121 | 49 |
Alertes rebudes sobre falseigs esportius | 1 | 45 | 46 |
Actuacions d’ofici | 7 | 7 | |
Total | 7 | 191 | 198 |
Nota: encara que el SIGMA va ser creat com a unitat de la DGOJ el 2017, en exercicis anteriors ja es van fer activitats que posteriorment van ser enquadrades dins de la unitat esmentada.
A la taula següent es mostra el nombre d’alertes per esport:
Esport | Nombre |
---|---|
Futbol | 22 |
Tennis | 16 |
Bàdminton | 3 |
D’altres | 5 |
Així mateix, la DGOJ manté la col·laboració amb l’AEAT en el context de l’intercanvi anual de dades en compliment del conveni signat el 2014.
El 2017 s’ha procedit a donar curs a 40 requeriments efectuats per l’AEAT.